perjantai 25. tammikuuta 2019

Ratsupoliisi

"Millä sä sitten ajattelit kulkea täältä kerhoon? Se alkaa taas kohta, tiesitkö sitä?" kysyin Ruskalta, joka oli ilmoittanut muuttavansa huomenna talliin asumaan.
"Mä ratsastan Mayalla", Ruska vastasi heti, ihan kuin olisi miettinyt asiaa jo pitkään. Maya ei virkkanut siihen mitään, kunhan hamusi Ruskan liian matalalla tarjoamia kuolaimia suuhunsa.
"No kuka sulle laittaa sit muroja aamulla?"
"Sä, iskä!"
"Iskä on kuule kotona aamulla. Mä juon siellä kahvia ja luen lehtä. En mä ole täällä laittamassa sulle aamupalaa."
"Sitte mä syön kerhossa! Mutta varmana muutan!" Ruska uhosi. Hän sai lopsautettua suitset Mayan korvien taakse, ja lähti vetämään tammaa perässään poispäin.
"Odota! Satula ei oo kiinni! Eikä näköjään suitsetkaan!"
"Mä laitan itte! Mee sä pois!"

Ruska ei saanut paksuine lapasineen satulavyötä kiinni sen paremmin kuin suitsiakaan, ja turhautui koko ajan enemmän. Oli pakko auttaa, ja nostaa sen jälkeen vihainen tyttö hevosen selkään. Ruska kuitenkin rauhoittui, kun Maya alkoi kävellä perässäni maastopoluille päin. Maya lompsotti tyytyväisenä ja luotettavana eteenpäin, ja Ruska lauloi sille aakkoslaulua, jonka oli juuri oppinut melkein oikein. Kun vastaan tuli pyöräilijä, otin Mayaa toisesta ohjasta kiinni varmuuden vuoksi, mutta niin vähän, ettei Ruska huomannut ja suuttunut uudestaan.

"Kuule, käviskö sulle että alottaisit ratsastustunnit?" kysyin Ruskalta.
"Mä osaan jo ratsastaa!" Ruska ilmotti ja ratsasti oikein tomerasti löpsöt ohjat tiukassa puristuksessa.
"Siellä vois oppia lisää. Kaikki käy ratsastustunneilla. Siellä olis kavereita, ja söpöjä poneja. Mun mielestä voisit kokeilla, nyt kun sä et enää halua käydä tyttökerhossakaan."
"Eikä käy kaikki! Eikä käy ratsupoliisitkaan! Musta tulee isona ratsupoliisi."
"Kyllä muuten käy ratsupoliisit ratsastustunneilla. Ne siellä vasta käykin! Ihan koko ajan."
"Ai käy! Mistä sä tiedät?"
"Ööm... Emilia on poliisi, sillä on sininen takkikin ja kaikkee. Ja sillä on hevonen. Se on siis melkein ratsupoliisi, ja se varmana on käyny ratsastustunneilla, varmasti käy vieläkin. Kysy siltä!"
"Ai jaa! Iskä voidaanks me mennä ratsastuskouluun?"
"Sitähän mä just... ...voidaan, tosi hyvä idea, katotaan joku hyvä talli ja mennään!"
"Mä muutan silti tänne asumaan."
"Jaaha. Meinaaksä asua niinku ihan tuolla kylmässä tallissa vai muutaksä yhteen Crimiksen kanssa tai jotain?"

Oli mukavaa kävellä Mayan vierellä, kun keli oli sen verran lauhtunut, että taas tarkeni. Minulla oli maailman hienoin hevonen, mutta silti Ruskan pitäisi tutustua muihinkin hevosiin. Ja etenkin johonkuhun oikeaan opettajaan. Muuten hänestä tulisi hevosten kanssa samanlainen kuin minä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti