sunnuntai 7. huhtikuuta 2019

Tyhjä karsina

Oli melkein yö, kun pääsin takaisin tallille. Sammutin auton, jonne uneliaat matkaseuralaiseni jäivät, kun jo pyristelin puutuneille jaloilleni ja aloin juosta. Yhtenä hevosvahtina toimiva Buathongin poika yritti tervehtiä minua kun rämäytin tallin oven auki ja ryntäsin Mayan karsinalle.

Missä se oli? Missä minun hevoseni oli? Olin jo huutamaisillani sen pojan paikalle, mutta kun kurkistin karsinaan, siellä se makasi. Sen silmät olivat sikkarassa, koska se oli ollut jo nukkumassa. Se oli nukkunut parin viikon ajan kyljellään kuin pikkuvarsa... Eläinlääkäri sanoi, että se oli ihan normaalia sillä lääkityksellä.

Vaikka kuinka yritin pitää ilmeeni ihan peruslukemilla, tunsin miten se alkoi ihan itsekseen vääntyä irvistykseksi. Käänsin saman tien selkäni Mayalle ja karsinalle ja hölkkäsin heinävarastoon, sieltä kun pääsisin salaa ulos. Kiersin samaa kyytiä tallin taakse lantalan viereen ja kyykistyin sinne piiloon.

Näin ja kuulin kerran miten sydäntäsärkevästi koiraemo itki ja valitti, kun joka ainoa silmätön pentu kuoli käsiimme äidin kennelissä. Se luuli, että me tapoimme ne sen edessä, vaikka yritimme auttaa niitä. Yritin olla pitämättä samaa ääntä. Muutaman sekunnin minä olin jo luullut, että karsina oli tyhjä. Maya oli kipeä, eikä minua kiinnostanut mikään muu.

Jäätävä sade alkoi ropista hiuksilleni ja takilleni, ja minä hautasin kasvoni käsivarsiini päästäkseni edes sitä pakoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti